راهنمای انتخاب دستگاه های نظارت بر بیمار و مانیتورینگ علائم حیاتی​

راهنمای انتخاب مانیتورهای مراقبت از بیمار و مانیتورهای علائم حیاتی

در بخش‌های بیمارستان، بیشتر شاخص‌های فیزیولوژیک، مانند علائم حیاتی یا فعالیت  ارگان های بدن، به طور مداوم یا مکرر چند بار در طی روز بررسی می‌شوند. از آنجایی که تغییرات کوچک در علائم حیاتی اغلب 8 تا 24 ساعت قبل از یک اتفاق تهدید کننده زندگی شخص در بخش مراقبت های ویژه رخ می دهد. مانیتورهای مراقبت از بیمار این پتانسیل را دارند که وخامت بالینی را در مراحل اولیه تشخیص دهند و به پزشکان اجازه اقدامات هر چه بهتر را می دهند.

مانیتور های مراقبت از بیمار و مانیتور علائم حیاتی چیست؟

مانیتور های مراقبت از بیمار (مانیتورهای علائم حیاتی) مجموعه‌ای از سیستم‌ها و یا فرآیندهایی هستند که ارائه‌دهندگان خدمات مراقبتی بیمار را قادر می‌سازند بر سلامت شخص نظارت داشته باشند.

مانیتورهای مراقبت از بیمار به دو نوع طبقه بندی می شوند:

سیستم های مانیتورینگ تک پارامتری: این دستگاه مانیتورینگ بیمار تنها یکی از این موارد را اندازه گیری می کند: فشار خون بدن انسان، SpO2،  ECGو غیره.

سیستم های مانیتورینگ چند پارامتری: این سیستم ها بسیاری از شاخص های حیاتی فیزیولوژیکی ضروری مانند تعداد تنفس، نوار قلب، فشار خون و غیره را کنترل می کنند. انواع مختلفی از مانیتورهای نظارت بیمار چند پارامتری یا (Multi Para) وجود دارد، مانند

 2Para Patient Monitor، 3 Para Patient Monitor، 5 Para Patient Monitor و 7 Para Patient Monitor.

اجزای یک دستگاه سیستم مانیتورینگ بیمار چیست؟

هر دستگاه نظارت بر بیمار ممکن است منحصر به فرد باشد. به عنوان مثال، یک پالس اکسیمتر به همان شیوه نمایشگر گلوکز خون ساخته نخواهد شد. از سوی دیگر، اجزای سیستم مراقبت از بیمار به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند: لوازم جانبی نظارت بر بیمار، تجهیزات پزشکی و نرم‌افزار.

لوازم جانبی مانیتورینگ بیمار

اگرچه اصطلاح “دستگاه مانیتورینگ بیمار” به کل سیستم مانیتورینگ اشاره دارد، اما تجهیزاتی که با بیمار در تماس هستند ممکن است برای وضوح به عنوان لوازم جانبی نظارت بر بیمار نامیده شوند. لوازم جانبی مانیتورینگ بیمار معمولاً شامل یک سنسور برای جمع‌آوری اطلاعات حیاتی بیمار و یک راه‌حل اتصال برای انتقال داده‌ها به تجهیزات پزشکی دیگر است.

به عنوان مثال، یکی از لوازم جانبی مانیتورینگ بیمار در یک پالس اکسیمتر، قطعه ای است که به انگشت بیمار متصل می شود و نبض او را به واسطه تجهیزات پزشکی حس می کند.

تجهیزات پزشکی

لوازم جانبی مانیتورینگ بیمار داده‌های حیاتی بیمار را جمع‌آوری می‌کند، که متعاقباً برای پردازش، ذخیره‌سازی و نمایش به تجهیزات منتقل می‌شود. تجهیزات پزشکی تجهیزاتی هستند که این داده ها را پردازش، ذخیره و نمایش می دهند.

اکثر تجهیزات مانیتورینگ بیمار از یک سیستم اتصال پیچیده از کانکتورها، PCBها و دسته سیم و همچنین نوعی صفحه نمایش/مانیتور استفاده می کنند که داده ها در قالب قابل استفاده به اشتراک گذاشته می شوند. تجهیزات یک سیستم مانیتورینگ بیمار شامل یک صفحه کامپیوتر است که اطلاعات مربوط به شکل موج ECG بیمار و غیره را نمایش می دهد.

نرم افزار

داده های بیمار باید پس از انتقال از لوازم جانبی به تجهیزات پزشکی پردازش شوند. در حالی که سخت افزار داده ها را جمع آوری می کند، نرم افزار آن را قابل استفاده می کند. هر دستگاه های مانیتور علائم حیاتی به درایورها، برنامه‌ها و برنامه‌هایی که داده‌ها را پردازش، ذخیره و به صورت گرافیکی تبدیل می‌کنند متکی است.

موارد استفاده و کاربردهای سیستم دستگاه های مانیتورینگ بیمار

مانیتورهای مراقبت از بیمار در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

مانیتورهای مراقبت از بیمار برای هر عمل جراحی که در بیمارستان برای هر گونه اقداماتی که جهت بررسی علائم بالینی شخص انجام می‌شود، حیاتی هستند. برای کاهش خطر وقوع اتفاقات ناخوشایند در حین عمل، جراح باید دائماً به علائم حیاتی بیمار دسترسی داشته باشد. یک دماسنج برای ردیابی دمای بیمار، یک پالس اکسیمتر برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون، یک دستگاه کاپنوگرافی برای نظارت بر سطح CO2 خون و یک فشارسنج برای ارزیابی فشار خون، همه در اتاق عمل رایج هستند.

بسیاری از همین دستگاه‌های نظارتی توسط پزشکان، پرستاران و سایر پرسنل مراقبت‌های بهداشتی پس از عمل استفاده می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که بهبودی پس از عمل با موفقیت انجام می‌شود.

دستگاه های مانیتور علائم حیاتی نقش مهمی در مراقبت از بیمار دارند. پیشرفت‌های فن‌آوری مداوم نه تنها به ما در انتقال سیگنال‌های فیزیولوژیکی حیاتی به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کنند، بلکه ارزیابی را ساده می‌کنند و در نتیجه کارایی نظارت بر بیمار را افزایش می‌دهند. دستگاه‌های مانیتورینگ بیمار چند پارامتری داده‌های حیاتی مانند نوار قلب، تعداد تنفس، فشار خون، میزان اکسیژن خون و غیره را منتقل می‌کنند.

درمان پزشکی انجام شده در بخش مراقبت های ویژه مستلزم نظارت مستمر بیماران است. دستگاه های مراقبت از بیمار امکان مشاهده مداوم وضعیت فیزیولوژیکی سوژه را فراهم می کنند و در صورت لزوم برای مشاهده مداوم بیمار، درمان سریع را ارائه می دهند.

5 نشانه برای اعتماد به تامین کنندگان دستگاه های مانیتور علائم حیاتی

هنگام تحقیق در مورد مانیتورهای مراقبت از بیمار برای مرکز پزشکی خود در اینترنت، گزینه ها و اطلاعات موجود می تواند بسیار زیاد باشد.

با افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، لازم نیست شما هزینه‌های گزافی بپردازید، اما در بیشتر شرایط، انتخاب تامین‌کننده نادرست می‌تواند به مراتب بدتر از پرداخت حق بیمه اولیه باشد. در اینجا پنج شاخص وجود دارد که می توانید با توجه به آنها تجهیزاتی را انتخاب کنیدکه عملکرد و مراقبت از بیمار شما را بهبود بخشد.

طول عمر

به دنبال شرکت هایی باشید که بیش از یک دهه است که علائم حیاتی و دستگاه های نظارت بر حال بیمار را تولید یا عرضه می کنند. یک منحنی یادگیری شیب دار در تهیه و تولید دستگاه ها وجود دارد. زمان می برد تا تامین کنندگان جدید بتوانند لبه های ناهموار در این منحنی را بررسی کنند. بسیاری از آنها در این عرصه زنده نمی مانند و نمی توانند در این بازار به فعالیت خود در طولانی مدت ادامه دهند. شما تامین کننده ای می خواهید که سال ها پس از خرید اولیه خوئ از این شرکت هنوز در این بازار به فعالیت خود ادامه دهد.

ضمانتنامه

آیا محصول تامین کننده تضمین شده است؟ سیاست بازگشت آنها چگونه است؟ چه نوع گارانتی ارائه می دهند؟

خدمات پشتیبانی

شرکت های تامین کننده مانیتور های مراقبت از بیمار چه نوع خدمات پشتیبانی را ارائه می دهند؟ با آنها تماس بگیرید و با آنها صحبت کنید. آنها در چه زمانی در دسترس هستند تا به محصول شما رسیدگی داشته باشند. لازم است تا این شرکت ها در فرآیند نصب یا راه اندازی به شما کمک کنند، و خدمات سریع پس از فروش و پشتیبانی فنی را به مشتریان ارائه دهند. ایننوع  محصولات از آن دسته اقلامی نیستند که بتوان آنها را به عنوان کالا معمولی طبقه بندی کرد.

موجودی قطعات

آیا تامین کننده شما با قطعات و لوازم جانبی برای پشتیبانی از عملیات روزمره شما و ادامه فعالیت بیمارستان شما مجهز شده است؟ حتی بهترین محصولات نیز در برخی مواقع نیاز به تعمیر و نگهداری، اتصالات جدید و قطعات جایگزین دارند. آیا تامین کننده شما آماده ارسال این اقلام حیاتی در هر زمانی است؟

تخصص

آیا تامین کننده شما محصولاتی را به شما و بیمارانتان ارائه می دهد که خواسته های شما را برآورده کند و در عین حال در بودجه شما باقی بماند؟ آیا آنها برای گردش کار شما و فرآیندها و خدماتی که ارائه می کنید مناسب هستند؟ آیا تامین کننده شما از کاری که انجام می دهید آگاه است؟

شرکت مهندسی سازگان کستر بصورت رسمی در سال ۱۳۷۲ تاسیس گردید و با بهره مندی از پرسنل کارامد ، در زمینه مانیتور علائم حیاتی بیمار فعالیت خود را آغاز نمود . از جمله اهداف این شرکت میتوان به ارائه سیستم های پزشکی با قابلیت های روز و کیفیت بالا اشاره نمود. واحد فروش وپشتیبانی فنی از دیگر دپارتمانهای هستند که در این شرکت وظیفه پاسخگویی به کاربران محصولات این شرکت را دارند.