راهنمای مراقبت و نگهداری از پمپ های تزریق پزشکی

راهنمای مراقبت و نگهداری از پمپ های تزریق پزشکی

مقدمه:

پمپ ها وسایلی هستند که سیالات یا گازها را در فرآیند مکش یا فشار تحویل یا انتقال می دهند. نمونه هایی در زمینه پزشکی پمپ های تزریق، پمپ های سرنگ و پمپ های تغذیه هستند. این دستگاه ها از مفهوم فشار برای تحویل خودکار داروها، مایعات و غذای فرآوری شده استفاده می کنند.

پمپ های انفوزیون دستگاه هایی هستند که مایعات داخل وریدی یا دارو را به طور خودکار به بیمار می رسانند. این دستگاه ها بیشتر در بخش، اورژانس یا بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ها دیده می شوند. دقت مهم است؛ حتی برای مواد خوش‌خیم مانند مایعات IV، بار بیش از حد بیمار می‌تواند منجر به سردرد، فشار خون بالا، گرفتگی عضلات، مشکلات تنفسی یا اضطراب شود.

راه هایی برای جلوگیری از این مشکلات وجود دارد. این موارد شامل کالیبراسیون مناسب، عملکرد مناسب و نگهداری صحیح دستگاه می باشد.

در اینجا نکاتی در مورد نحوه حذف اضافه بار یا کم بار مایعات IV در بیمار وجود دارد

کالیبراسیون مناسب
پمپ تزریق در ابتدا توسط سازنده کالیبره می شود اما مواردی وجود دارد که کالیبراسیون نادرست است. استفاده طولانی مدت از دستگاه همچنین می تواند منجر به تحویل نادرست مایع IV به بیمار شود. برای کالیبره کردن دستگاه:

لوله های IV و دستگاه های اندازه گیری حجم را آماده کنید.
حجم مورد نظر را تنظیم کنید و دستگاه را اجرا کنید.
حجم واقعی تزریق شده توسط دستگاه را اندازه گیری کرده و آن را با حجم مورد نظر مقایسه کنید.
ضریب کالیبراسیون را تنظیم کنید و یک آزمایش آزمایشی برای تأیید صحت انجام دهید.

عملکرد مناسب
آموزش کاربر نهایی برای جلوگیری از خطاهای انسانی مهم است. متخصصان یا مهندسان محصول باید هر کارکردی را برای پرستاران تأیید کنند. جدا از توابع، عیب‌یابی خطای اساسی نیز باید تأیید شود. با آموزش می توان از مشکلات آینده جلوگیری کرد.

لوله IV را روی پمپ انفوزیون نصب کنید. مطمئن شوید که محل نصب IV تمیز و عاری از آلودگی باشد تا از آلودگی جلوگیری شود.
توجه: اطمینان حاصل کنید که لوله IV مورد استفاده با پمپ انفوزیون سازگار یا کالیبره شده است تا از بارگذاری بیش از حد یا بارگذاری کم مایعات یا داروها IV جلوگیری شود.
درب را ببندید و کنترل کننده جریان غلتکی لوله IV را رها کنید. اطمینان حاصل کنید که کنترل جریان غلتکی آزاد شده است تا از تشخیص انسداد جلوگیری شود.
دستگاه را با فشار طولانی دکمه روشن/خاموش روشن کنید، فرآیندی مشابه خاموش کردن دستگاه. پمپ‌ها با باتری کار می‌کنند و دارای یک ماژول شارژ هوشمند داخلی هستند، اما باید در حین استفاده در داخل بیمارستان به برق وصل شوند و باتری‌ها را برای شرایط اضطراری، حمل و نقل بیمار و قطع برق ذخیره کنند. پس از روشن کردن آن، دستگاه خودآزمایی می کند. قبل از استفاده از دستگاه مطمئن شوید که هیچ خطایی وجود ندارد.
مایع IV را پاکسازی کنید. مطمئن شوید که مایع IV در انتهای لوله IV جریان دارد.
لوله IV را روی بیمار نصب کنید.
سرعت جریان یا زمان انفوزیون را تنظیم کنید.
مقدار یا حجم تزریق را به بیمار تنظیم کنید.
دکمه شروع را فشار دهید تا انفوزیون شروع شود.
پس از تزریق حجم تنظیم شده، هر دستگاه مجهز به عملکرد KVO برای جلوگیری از لخته شدن است.
پس از استفاده دستگاه را خاموش کنید. مطمئن شوید که دستگاه را بلافاصله پس از استفاده تمیز کنید.

تعمیر و نگهداری مناسب
پمپ های تزریق از این اجزای اصلی تشکیل شده اند: موتور، پمپ پریستالتیک، منبع تغذیه، سنسورها، نمایشگر LCD و میکروکنترلر. هر جزء نیاز به تعمیر و نگهداری دارد.

موتور

موتورهای سروو برای سیستم پمپ تزریق استفاده می شوند. موتور و بخش دنده پمپ تزریق را جدا کنید. برای تمیز کردن موتورها و چرخ دنده ها، یک دستمال کاغذی تهیه کنید و از روغن گیرهای الکتروواش کمترونیکس برای پاک کردن چربی های آلوده استفاده کنید.

 

پمپ شامل

پمپ Peristaltic همراه با موتور کار می کند. آنها با هم مسئول حرکت مکانیکی برای کنترل جریان پمپ تزریق هستند. برای تمیز کردن آن، پمپ پریستالتیک را جدا کنید و یک دستمال کاغذی و چربی‌زدای الکتروواش کمترونیکس آماده کنید تا چربی اضافی آلوده را پاک کنید.

 

منبع تغذیه

منبع تغذیه قلب پمپ تزریق است. رایج ترین خطاهای منبع تغذیه عبارتند از از دست دادن باتری، قطع شدن جریان متناوب یا شارژ نشدن. کانکتورها ممکن است شل یا کثیف باشند که در تماس بین باتری و ماژول منبع تغذیه اختلال ایجاد می کند یا فیوز شکسته شده است. در این مورد اخیر فقط باید فیوز را با فیوز دیگری تعویض کنیم. برای تمیز کردن کانکتورها و ماژول منبع تغذیه، سواب های اتاق تمیز Chemtronics Coventry را آماده کرده و کانکتورها را تمیز کنید. برای ماژول، از چربی‌گیرهای الکتروواش کمترونیکس برای حذف کثیفی اضافی استفاده کنید.

 

حسگرها

سنسورهای مختلفی برای پمپ تزریق استفاده می شود. سنسورهای درب، سنسورهای فشار، سنسورهای موتور، سنسورهای سقوط و حسگرهای حباب هوا رایج هستند. سنسورهای درب و سنسورهای موتور سنسورهای الکترومغناطیسی هستند. سواب ها و دستمال های Chemtronics پیش اشباع آهن ربا را تمیز می کند. سنسورهای قطره و حسگرهای حباب هوا از سنسورهای اولتراسونیک استفاده می کنند. برای تمیز کردن این سنسورها، سواب های اتاق تمیز Chemtronics Coventry را آماده کنید و کثیفی اضافی روی سنسورها را پاک کنید.

 

صفحه نمایش ال سی دی

صفحه نمایش ال سی دی و صفحه کلید مستعدترین قسمت برای کثیف شدن هستند. برای حفظ وضوح صفحه نمایش، تمیز کردن مکرر ضروری است. برای از بین بردن کثیفی و سایر باکتری ها از دستمال مرطوب الکلی استفاده کنید.

 

میکروکنترلر

برای تمیز کردن میکروکنترلر یا مغز پمپ انفوزیون، باید کثیفی اضافی روی بردهای الکترونیکی را با استفاده از سواب‌های اتاق تمیز تمیز کنیم.

نظرات بسته شده است.