مروری بر مانیتورینگ مراقبت بیمار از راه دور (RTM)

مروری بر مانیتورینگ مراقبت بیمار از راه دور (RTM)

بنیانگذار و مدیر عامل FitPeo Inc.، ایده ایی مبتکرانه برای ارائه خدمات مراقبتی پیشگیرانه بهتر به کسانی که بیشتر به آن نیاز دارند، بیان کرد.

قرنطینه های همه گیر کووید-19 استفاده از فناوری ارتباطات برای ارائه کار، تحصیل و تامین نیازهای زندگی از راه دور را تسریع کرد. صنعت مراقبتی و بهداشتی نیز از این قاعده مستثنا نبود، در برخی ایالت های آمریکا 15 برابر جاهای دیگر احتمال افزایش همه گیری ویروس کرونا بود این در حالیست که خدماتی مانند مراقبت از راه دور جهت دسترسی به بیماران در مواقع اضطراری فراهم شد. نظارت از راه دور مراقبتی و درمانی (RTM) تنها یکی از جنبه های فرصت های در حال گسترش در فضای مبتنی بر فناوری است و همچنان به نفع بیماران و ارائه دهندگان خدمات مراقبتی است.

مانیتورینگ مراقبت بیمار از راه دور چیست؟

این روش استفاده از فناوری برای اتصال ارائه دهندگان خدمات مراقبتی از بیماران برای کنترل شرایط سلامتی شخص بین ویزیت های پزشکی است. RTM  به ارائه دهندگان خدمات مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد تا پایبندی بیمار به برنامه مراقبتی (شامل داروها یا عادات سبک زندگی) و همچنین عملکرد سیستم اسکلتی – عضلانی و سیستم تنفسی آنها را کنترل کنند.

با یک پلتفرم رسمی برای ارائه این ردیابی، متخصصان همچنین می‌توانند برای این نظارت صورت‌حساب بگیرند و آنها را تشویق کنند تا این سطح از ارتباط را با بیماران خود داشته باشند .RTM  بر روی داده های غیر فیزیولوژیکی، مانند کنترل سطح درد، به عنوان مثال، برنامه های ورزشی تمرکز می کند.

تفاوت بین RTM و RPM چیست؟

مراقبت بیمار از راه دور  (RPM) مانند RTM است زیرا از ابزارهای تکنولوژیکی نیز برای کنترل مراقبت از بیمار در خارج از مطب پزشک به صورت مجازی استفاده می شود. با این حال، RPM  معمولاً با نظارت بر داده های فیزیولوژیکی مانند قند خون، فشار خون، سطح اکسیژن و ضربان قلب مرتبط است.

RTM  نتایج مراقبت های پزشکی را برای بیماران و ارائه دهندگان به طور یکسان بهبود بخشیده است. با اطلاعات دقیق تر در مورد هر بیمار و یک سیستم کارآمد برای جمع آوری اطلاعات آن، هم ارائه دهندگان خدمات مراقبتی بیمارو هم بیماران وقتی از فرصت های RTM استفاده می کنند مزایای بی پایانی را مشاهده می کنند. در اینجا بیشترین مزایای آن را بیان کرده ایم :

انواع مراقبت از بیمار از راه دور- RTM

انواع مختلفی از RTM وجود دارد، از جمله:

  1. مراقبت مستمر: این نوع سیستم RTM شامل جمع آوری مداوم داده ها از دستگاه هایی مانند سنسورهای پوشیدنی، مانیتورهای گلوکز و کاف فشار خون است. این نوع کنترل و مراقبت برای بیماران مبتلا به بیماری های مزمن مفید است، زیرا به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد تا بیماران را در زمان مناسب و حیاتی نظارت کنند.
  2. مراقبت متناوب: RTM متناوب شامل جمع‌آوری دوره‌ای داده‌ها از بیماران، معمولاً از طریق استفاده از علائم گزارش ‌شده توسط خود شخص ، پرسشنامه‌ها یا مشاوره از راه دور است. این نوع نظارت برای بیمارانی که علائم کمتر یا نرمال تر دارند مفید است.
  3. مراقبت پیشگیرانه: RTM فعال شامل استفاده از الگوریتم های پیش بینی کننده به واسطه الگوریتم یادگیری ماشینی برای شناسایی مشکلات بالقوه سلامتی و هشدار دادن به مراکز ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی از قبل است. این نوع نظارت برای بیمارانی که در معرض خطر بالای ابتلا به مشکلات سلامتی هستند مفید است.

برای بیماران

  • سطوح درگیری بالاتر: با وجود سیستمی برای ثبت و کنترل پیشرفت، عادات و سطوح درد، بیماران بیشتر به برنامه های مراقبتی و توصیه های پزشکی پایبند هستند. RTM به‌عنوان شکلی از پاسخ‌گویی عمل می‌کند و بیماران را مسئول می‌داند که دستورالعمل‌های مراکز درمانی و پزشک خود را دنبال کنند و ثابت کنند که این کار را انجام داده‌اند. در نتیجه، بیماران نتایج بهتر و بهبود بیشتری را در شرایط خود مشاهده می کنند زیرا احتمال بیشتری دارد که از راهنمایی ها پیروی کنند.
  • کاهش هزینه های پزشکی: با مشارکت از راه دور، بیماران می توانند در هزینه های مربوط به ویزیت های پزشکی – از جمله قرار ملاقات و زمان مرخصی مورد نیاز از کار، مراقبت از کودک و غیره صرفه جویی کنند. به همین دلیل، RTM از نظر مالی بسیار موثر عمل کرده است. همچنین به عنوان یک انگیزه تقویت کننده برای بیمارانی که از برنامه مراقبتی خود پیروی می کنند عمل می کند.
  • افزایش دسترسی به انواع مراقبت ها: توانایی بیماران برای تعامل با ارائه دهندگان پزشکی خود از راه دور موانعی را که به طور تاریخی افراد را از دریافت مراقبت باز می داشت، از میان برداشته است. بدون نیاز به مسافرت یا رفت و آمد، بیماران بیشتر در مناطق روستایی یا کسانی که موانع دیگری برای غلبه بر مراقبت مستمر دارند (از جمله مراقبت از کودک، نداشتن روزهای شخصی یا بیماری و غیره) می توانند مراقبت های دقیق دریافت کنند RTM می تواند به پر کردن شکاف های سیستمیک در صنعت مراقبت های بهداشتی کمک کند – به موجب این فناوری، بیماران رنگین پوست که به طور شهودی و آماری معمولا مراقبت های کمتری نسبت به همتایان سفیدپوست خود دریافت می کردند – با ارائه دسترسی گسترده تر به مراقبت های با کیفیت بهرمند خواهند شد.

برای مراکز ارائه دهنده خدمات مراقبتی

  • برنامه مراقبت دقیق و تصمیم گیری را راحت می کند: پزشکان متخصص اطلاعات جدید و با کیفیتی در مورد سبک زندگی بیماران خود به دست می آورند و می توانند از این داده ها برای ایجاد برنامه های مراقبتی دقیق تر و موثرتر استفاده کنند. با ردیابی تغییرات در علائم و درد گزارش شده توسط خود شخص در طول زمان، پزشکان به یک دیدگاه جامع دسترسی پیدا می کنند که تصمیم گیری بهتر در جهت سلامتی شخص بیمار رقم می خورد.
  • مدیریت کمبود پرسنل: صنعت پزشکی در چند سال اخیر با تقاضای بیش از 1 میلیون پرستار ضربه سختی خورده است. فرصت هایی که با RTM به دست می آید می تواند به کاهش کمبود نیروی انسانی که در سراسر کشور دیده می شود کمک کند. با ردیابی داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارها و برنامه‌ها، پزشکان متخصص می‌توانند تعداد قرار ملاقات‌ها را کاهش دهند و بدون نیاز به یافتن پرستار و سرپرست اضافی در صورت کمبود، بیشترین استفاده را از کارکنان خود ببرند.
  • روابط مشتری و بیمار را تقویت می کند: با بازخورد مداوم به بیمار و از طرف بیمار، متخصصان پزشکی روابط قوی تری با مشتریان خود ایجاد می کنند و در این فرآیند اعتماد بیشتری از آن بیماران به دست می آورند. این روابط بهبود یافته می‌تواند منجر به تعهد اساسی‌تر به برنامه مراقبت از سوی بیمار و درک بهتر زندگی روزمره بیمار از سوی پزشک شود.

نتیجه

مراقبت بیمار از راه دور به یک تغییر سبک در صنعت مراقبت های بهداشتی، به ویژه پس از همه گیری کووید-19 تبدیل شده است. با شیوع این ویروس، بیمارستان ها و کلینیک ها بیش از حد شلوغ شدند که منجر به افزایش استرس بر سیستم مراقبت های بهداشتی شد. با این حال، مراقبت از راه دور بیمار راه حلی را با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی برای کنترل سلامتی بیماران از راه دور بدون نیاز به مراجعه فیزیکی به بیمارستان یا کلینیک ارائه کرد.

استفاده از RTM برای بیماران به بهبود تجربه بیمار کمک کرده و فرصت های بهتری را برای موفقیت طولانی مدت برای ارائه دهندگان خدمات پزشکی فراهم کرده است. در کنار روند رو به رشد در صنایع، RTM  گواه این است که صنعت پزشکی بیشترین استفاده را از فناوری ارتباطات برای بهبود نتایج  بیماران و دسترسی به مراقبت های بهداشتی می برد.