چگونه اینترنت اشیا درمانیتورینگ علائم حیاتی بیمار از راه دور و مدیریت بیماری های مزمن انقلابی ایجاد می کند

چگونه دستگاه‌های مراقبت‌های بهداشتی IoT نحوه نگاه ما به مراقبت‌های بهداشتی را تغییر می‌دهند؟

اینترنت اشیا رود کار را در بسیاری از بخش ها تغییر داده است و مراقبت های بهداشتی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. سودیپ ساها، مدیر عامل مطلبی را در Future Market Insights به اشتراک گذاشته است، در این مطلب او به موضوع این که اینترنت اشیا در مراقبت‌های بهداشتی، دستگاه‌ها و راه‌حل‌های نظارت بر علائم حیاتی بیمار از راه دور که اخیراً جذابیت زیادی پیدا کرده‌اند، اشاره دارد. دستگاه‌های پوشیدنی مجهز به فناوری های اینترنت اشیا هستند که به ردیابی بی‌درنگ معیارهای سلامت کمک می‌کنند. همچنین، این مورد به ارائه دهندگان خدمات مراقبت های بهداشتی کمک می کند تا بدون به خطر انداختن جان بیمار اقدامات فوری انجام دهند. چنین عواملی استفاده از اینترنت اشیاء را در مراقبت های بهداشتی سوق داده است.

“سلامتی ثروت است” شعاری است که پیام روز جهانی بهداشت را خلاصه می کند. با افزایش روزافزون بیماری ها در اطراف ما، زمان آن فرا رسیده است که در این روز جهانی سلامت سوگند یاد کنیم که از سلامت خود آگاه باشیم و فعالانه از آن مراقبت کنیم. برای دستیابی به این هدف، امروزه مراقبت های بهداشتی به بسیاری از فناوری های پیشرفته و راه حل های نوآورانه روی آورده است.

مراقبت های بهداشتی یکی از چندین حوزه ای است که اینترنت اشیا (IoT) در آن  پتانسیل پیشرفت را دارد. پزشکان ممکن است به لطف راه حل های نوآورانه مراقبت های بهداشتی IoT، به ویژه پوشیدنی های IoT یا تجهیزات مراقبت های بهداشتی IoT، مراقبت های بهبود یافته بهتری را به بیمار ارائه دهند و گردش کار موثرتری را برایشان ایجاد کنند.

بازار IoT مراقبت های بهداشتی افزایش ناگهانی تقاضای خود را در این بازار تجربه کرده است. اینترنت اشیا کاربردهای متعددی در مراقبت های بهداشتی دارد، از جمله مدیریت خودکار دارو و نظارت بر علائم حیاتی بیمار بصورت راه دور. در این مقاله ، برخی از رایج‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا در مراقبت‌های بهداشتی (همچنین به نام IoMT یا اینترنت موارد پزشکی شناخته می‌شود) را بررسی می‌کنیم و شرکت‌های واقعی را که از این ابزارها برای دستیابی به فناوری های برتر استفاده می‌کنند، به نمایش می‌گذاریم.

دستگاه‌های پوشیدنی اینترنت اشیا برای کمک به مانیتورینگ علائم حیاتی از راه دور بیمار

 

یکی از برجسته‌ترین موارد استفاده از فناوری اینترنت اشیا در بخش مراقبت‌های بهداشتی، نظارت از راه دور بیمار از طریق دستگاه‌های مراقبت بهداشتی پوشیدنی با پشتیبانی فناوری اینترنت اشیا است. با برقراری ارتباط بی‌درنگ بین بیماران و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، فناوری‌های مراقبت از راه دور بیمار جهت درمان بیمار بصورت موثرتر و کارآمدتر ارائه می شود. موارد زیر برخی از نمونه‌های مانیتورینگ علائم حیاتی از راه دور بیمار را در زیر بیان می‌کند.

بیماران و پزشکان می توانند از ابزارهای پوشیدنی که شاخص های حیاتی از جمله ضربان قلب، فشار خون و سطح قند خون را اندازه گیری می کنند، بهره مند شوند. به عنوان مثال، بطری‌های قرص هوشمند بر رعایت مقررات نظارت می‌کنند و به بیماران در زمان مناسب برای مصرف داروهایشان هشدار می دهند. همچنین، داروهای استنشاقی متصل به IoT استفاده ازاین روش دارو را کنترل می‌کنند و زمانی که شخصی نیاز به پر کردن مجدد این دارو دارد یا بیش از حد از داروهای استنشاقی خود استفاده می‌کند، به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی اطلاع می‌دهند.

به عنوان مثال، ابزار لایف لاین (که سابقا فیلیپس لایف لاین نام داشت)، یک ابزار واکنش سریع در موارد اضطراری شخصی است که به شهروندان مسن این امکان را می دهد که مستقل زندگی کنند و در عین حال در صورت نیاز به کمک دسترسی داشته باشند. این سیستم از یک پایگاه داده تشکیل شده است که به یک مرکز پاسخگویی شبانه روزی متصل است و یک وسیله آویزی پوشیدنی که می تواند افتادن شخیص و همچنین سایر موارد اضطراری در مورد افراد مسن را تشخیص دهد. می‌تواند با استفاده از مانیتورینگ علائم حیاتی از راه دور، فشار خون شخص به واسطه ارتباط با متخصصان مراقبت‌های بهداشتی کنترل کند تا آرامش خاطر سالمندان و خانواده‌هایشان را فراهم کند.

ResMed  یک شرکت تولید کننده تجهیزات پزشکی با تمرکز بر محصولی با ابزار کنترل تنگی نفس در خواب است. . AirSense 10 AutoSet، یکی از محصولات مراقبت های بهداشتی این شرکت، یک گجت با قابلیت IoT با ویژگی های نظارت بر علائم حیاتی شخص از راه دور است. بیماران ممکن است آمار سلامتی در خواب خود را با AirSense 10 دنبال کنند و از متخصصان مراقبت های بهداشتی بازخورد فردی دریافت کنند. بیماران ممکن است با استفاده از این اطلاعات و بازخورد کیفیت خواب خود را افزایش دهند و متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند مشکلات احتمالی را قبل از بدتر شدن شرایط شخص بررسی کنند. پیش‌بینی می‌شود که چنین دستگاه‌هایی داده‌های بهتری را در مورد آمار سلامت فعلی بیماران در اختیار ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی قرار می دهند.

فعال کردن ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی برای واکنش سریع

تسهیل فرآیند، اولین اثر IoT در مراقبت های بهداشتی است. پزشکان می توانند به لطف فناوری اینترنت اشیا، سلامت بیمار خود را در زمان حیاتی تحت نظر داشته باشند. پوشیدنی های اینترنت اشیا گهگاه با سایر پوشیدنی های اینترنت اشیاء ارتباط برقرار می کنند تا داده ها را به اشتراک بگذارند یا پیام هایی برای تجزیه و تحلیل بیشتر ارسال کنند. با فشار دادن یک دکمه جهت فعال کردن قابلیتی، ممکن است یک فرد در صورت ابتلا به عفونت، فوراً با پزشک تماس گرفته شود. این در صورتی است که ردیاب های تماس فعال باشند که بتواند به واسطه آن به بیماران و پرسنل پزشکی نزدیک هشدار دهد.

بخش بهداشت از این داده ها و اطلاعات سود خواهد برد زیرا می تواند خطر ابتلا به بیماری ها و وقوع اپیدمی های داخلی در مراکز بهداشتی را کاهش دهد. علاوه بر این، پوشیدنی های IoT در حین جراحی برای نظارت بر علائم حیاتی وضعیت بیمار و ارائه یادآوری برای تجویز اکسیژن یا سایر داروها مفید خواهند بود. این حسگرهای پوشیدنی متشکل از  اینترنت اشیا می‌توانند حتی کوچک‌ترین انحراف‌های نمودارهای سلامتی را از حالت معمول ردیابی کنند و در صورت لزوم، تمام اطلاعات مورد نیاز برای اقدام سریع را ارائه دهند.

پزشکان اکنون می توانند به لطف اختراع ابزارهای پوشیدنی اینترنت اشیا، علائم حیاتی بیمار را زیر نظر داشته باشند. پزشکان با استفاده از این اطلاعات می توانند سلامت و ایمنی بیماران را بهتر مدیریت کنند. پزشکان می توانند از آن برای ردیابی اینکه داروهای بیمارانشان تا چه حد از رژیم های درمانی خود پیروی می کنند استفاده کنند. این فناوری همچنین می تواند مراقبت از راه دور را فعال کند. به عنوان مثال، زمانی که سلامت بیمار به خطر می افتد، ممکن است تجهیزات بهداشتی مجهز به اینترنت اشیا استفاده شود. فناوری اینترنت اشیا در مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند با دادن اطلاعات دقیق و به موقع به پرسنل مراقبت‌های بهداشتی، میزان عفونت را کاهش داده و اعتماد بیماران را نسبت به مراقبت‌هایشان افزایش دهد. مراقبت های بهداشتی با فناوری های IoT پیچیده تر، کاربر پسندتر و کارآمدتر است.

مراقبت های بهداشتی مبتنی بر داده های موثر برای آینده

اینترنت اشیا تا حد زیادی به نفع بخش مراقبت های بهداشتی بوده است. علوم زیستی و همچنین صنایع داروسازی نیز کاملاً برجسته هستند، علاوه بر مراقبت های بهداشتی، مزایایی را از فناوری اینترنت اشیا به همراه دارند. آنها در حال حاضر از اینترنت اشیا برای مانیتورینگ علائم حیاتی بیماران از راه دور استفاده می کنند. اینترنت اشیا هزینه ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی را به شدت کاهش می دهد و تعداد بازدیدهای حضوری در مطب پزشکان و اورژانس را کاهش می دهد. علاوه بر این، حسگرهای میکروسکوپی کوچکی که برای داخل بدن ما تعبیه شده اند و سایر حسگرها به جمع آوری اطلاعات مهمی کمک می کنند که ممکن است برای کند کردن روند یک بیماری استفاده شود.

بنابراین، ما به خوبی ممکن است شاهد انقلابی در نحوه درمان و تشخیص بیماری ها در ده سال آینده و پس از آن باشیم. فناوری پوشیدنی اینترنت اشیاء خدمات بهداشتی و درمانی را متحول کرده و اطلاعات و بینش های پیشرفته ای را برای سرمایه گذاران مالی در این عرصه، پزشکان و بیماران فراهم می کند. شرکت‌های صنعت بهداشت و علوم زیستی ممکن است استراتژی‌های بهتری داشته باشند و به لطف داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق دستگاه‌های پوشیدنی اینترنت اشیا، مزیت رقابتی به دست آورند. در سال‌های آینده، پایش بلادرنگ بیماری و همچنین درمان، در نتیجه نوآوری‌های اینترنت اشیا و همکاری مداوم آنها با بخش مراقبت‌های بهداشتی تکامل خواهد یافت.

بنابراین، با دانش مؤثر این فناوری‌ها، افراد می‌توانند معیارهای مختلف مرتبط با سلامت (سطح گلوکز، ضربان قلب، اشباع اکسیژن و غیره) را بسیار مؤثرتر مشاهده کنند. با توجه به این دستاوردهای کوچک در روز جهانی بهداشت، می توان حدس زد که سیاره ما بتواند در چند سال آینده روزهای سالم تری را به خود ببیند = و با بیماری های مختلف کنار بیاید.

 به نظر شما چه روندهای IoT در فضای مراقبت های بهداشتی شکل می گیرد؟